دسته‌بندی نشده

خواص و مزایای خوردن شکلات تلخ

مزایای خوردن شکلات تلخ

امروز با بیان خواص شکلات  و بخصوص  مزایای خوردن شکلات تلخ در خدمت شما عزیزان هستیم لطفاا تا پایان این مقاله همراه ما باشید.شکلات تلخ دارای مقادیر زیادی مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم، مس، ویتامین A، B1، C، D و K است. این مواد مغذی برای سلامت قلب، تنظیم فشار خون، کمک به کاهش وزن و غیره عالی هستند.

ارزش تغذیه ای شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است که می تواند التهاب را کاهش داده و از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند. اینها با هم می توانند از پیشرفت بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و حتی در درمان بیماری آلزایمر کمک کنند.

برای دستیابی به این فواید سلامتی، فرد باید شکلات تلخی مصرف کند که حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باشد. دوز توصیه شده از شیرینی فقط باید به 30-40 گرم در روز محدود شود.

خوردن بیش از این می تواند به این معنی باشد که فرد ممکن است کالری زیادی همراه با مصرف بیشتر کافئین مصرف کند که می تواند باعث تهوع، ضربان قلب تند و بی خوابی شود.

مزایای خوردن شکلات تلخ

شکلات تلخ چه تفاوتی با انواع شکلات های دیگر دارد؟

روند تولید این شکلات کمی با بقیه متفاوت است. اگرچه ترکیبات استفاده شده مشابه سایر انواع آن است. شکلات تیره به طور کلی حاوی درصد بیشتری از محتوای کاکائو است که می تواند بین 30 تا 85 درصد باشد. این تفاوت اصلی بین شکلات تیره، شیری و سفید است که آن را به یک معجون تلخ و شیرین تبدیل می کند.

مزایای خوردن شکلات تلخ

  • شکلات از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند

یکی از مزایای خوردن شکلات تلخ کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقیست بیماری های قلبی عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و میر در جهان است. شایع ترین عوامل موثر در این بیماری سطوح بالای کلسترول و فشار خون است. برخی شواهد نشان می دهد که میوه ها و سبزیجات سرشار از فلاونوئیدها هستند و برای پیشگیری از CVD عالی هستند. به طور مشابه، محتوای گسترده فلاونوئیدها در کاکائو نیز ثابت شده است که خطر ابتلا به CVD را کاهش می دهد.

  • شکلات به کاهش فشار خون کمک می کند

فلاونوئیدها همچنین به تحریک اندوتلیوم (غشای نازک درون قلب و عروق خونی که مسئول مدیریت انقباض و آرامش عروقی هستند) برای تولید اکسید نیتریک کمک می کنند. انتشار اکسید نیتریک باعث انبساط عروق خونی، افزایش جریان خون و در نتیجه کاهش فشار خون می شود. بنابراین، می تواند یک عنصر ارزان و موثر برای تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون باشد.

  • شکلات در برابر آسیب سلولی مقاومت می کند

یکی دیگر از  مزایای خوردن شکلات تلخ که شکلات تلخ منبع غنی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها مسئول جلوگیری از آسیب بافت پیکربندی رادیکال های آزاد هستند. رادیکال های آزاد گونه های مولکولی هستند که توسط بدن تشکیل می شوند و می توان آنها را محصول جانبی متابولیسم برای پمپاژ خون بیشتر در موقعیت های استرس زا نامید.

با این حال، افزایش مزمن سطح رادیکال های آزاد می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. آنتی اکسیدان ها از تاثیر رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و به دفاع از آسیب سلولی کمک می کنند. همچنین برای درمان بیماری هایی مانند سرطان و بیماری آلزایمر مفید است.

  • شکلات افسردگی را درمان می کند

به غیر از لذتی که با خوردن آن همراه است، یکی دیگر از  مزایای خوردن شکلات تلخ اینست که با کاهش خطر افسردگی نیز مرتبط است. مشاهده شده است که مصرف 24 گرم یا کمتر شکلات تلخ در روز می تواند اثرات ضد افسردگی بر روی افراد داشته باشد.

مزایای خوردن شکلات تلخ

عوارض شکلات تلخ

یک وعده شکلات تلخ با 70 درصد کاکائو حدود 20 تا 25 میلی گرم کافئین فراهم می کند. مصرف بیش از حد شکلات تلخ می تواند سطح کافئین خون را افزایش دهد و باعث افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، کم آبی بدن و بی خوابی شود. حدود 30 تا 60 گرم شکلات تلخ در روز برای سالم بودن مقدار توصیه می شود.

کدام شکلات تلخ برای ما بهتر است؟

شکلات تلخ نیز دارای انواعی مانند تلخ یا نیمه شیرین است. با این حال، انتخاب شکلات تلخی که درصد کاکائو بالاتری داشته باشد، در حالت ایده آل 70 درصد و بالاتر از نظر محتوای غذایی بهترین است.

آیا خوردن هر روز شکلات تلخ خوب است؟

بله، شما می توانید هر روز شکلات تلخ مصرف کنید، در صورتی که در حد اعتدال مصرف شود. شما می توانید تا 20 تا 30 گرم شکلات تلخ را بدون نگرانی و ترس از عوارض جانبی مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *